Carl Boel | Aanbod
14093
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-14093,ajax_fade,page_not_loaded,,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.5.4,vc_responsive
 

Aanbod

Virtual en Augmented Reality in de klas

De recente evolutie van Virtual en Augmented Reality maakt het mogelijk en betaalbaar om deze technologieën in te zetten in de les. En dat levert heel boeiende lessen op. Want geeft toe, wie wil er nu niet door de ruimte reizen, tussen leeuwen wandelen, in het lichaam kijken of ervaren hoe de dino’s leefden?

De sessie is een workshop, waarbij je zelf aan de slag gaat met deze uitdagende technologieën.

De lesgever werkt aan een doctoraat rond de meerwaarde van virtual reality in een educatieve context.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 15 deelnemers. Alle leerkrachten lager en secundair onderwijs.

Contact

Differentiëren met ICT

Differentiëren, iedereen is ervan overtuigd, maar velen durven er niet aan te beginnen omdat het te veel tijd zou kosten of te moeilijk te organiseren zijn. Toch kunnen enkele tools veel werk uit handen nemen en differentiëren mogelijk maken. Dat geeft je nadien de vrijheid om echt bezig te zijn met wat belangrijk is: leerlingen begeleiden.

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, taalvakken.

Contact

Ze kunnen niet meer schrijven, mijnheer – Academisch Nederlands

Heel wat leerlingen willen na de middelbare school verder studeren aan de hogeschool of universiteit. Ze komen daar in contact met diverse academische teksten die sterk verschillen met wat ze in het middelbaar hebben gelezen of geschreven.

Deze cursus biedt concrete tips en voorbeelden om je leerlingen voor te bereiden op verdere studies. Zowel voor academisch schrijven als presenteren.

De lesgever geeft Academische Communicatieve Vaardigheden aan de UGent en heeft hierover een boek geschreven: Beter Academisch Communiceren (Academia Press, 2016).

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Derde graad, ASO, TSO, KSO. Alle vakken.

Contact

Flipping the classroom

Flipping the classroom kan – als het correct wordt toegepast- een antwoord bieden op het probleem waar vele leerkrachten mee worstelen: te weinig lestijd om individuele begeleiding te voorzien. In deze sessie maak je kennis met een aantal mogelijke applicaties en webtoepassingen om je les(sen) te flippen.

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle vakken.

Contact

Taalontwikkelend lesgeven – taalgericht vakonderwijs

De leerlingen zullen niet alleen beter spreken en schrijven, ze zullen de lessen Nederlands ook nog eens interessanter vinden!

Hoe zorg je ervoor dat de leerlingen wat ze leren in de les Nederlands ook toepassen in andere vakken? Hoe zorg je dat je collega’s meewerken aan een talenbeleid, zonder dat ze leerkracht Nederlands (moeten) worden?

In deze sessie gaan we aan de slag met concrete tips en werkvormen binnen taalontwikkelend lesgeven.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle leerkrachten (ook de niet-taalleerkrachten!), taalbeleidsmakers, directies.

Contact

Paperless evalueren

In deze sessie stel ik vier tools voor die de werkdruk bij het evalueren moeten wegnemen. De leerkracht verspreidt de taak digitaal, de leerlingen dienen hun taken online in, de leerkracht evalueert online en geeft feedback. Er zijn mogelijkheden voor audiofeedback, remediëring…

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle vakken.

Contact

Literatuur en nieuwe media

Leerlingen aan het lezen krijgen is een moeilijke opdracht. De traditionele literatuuropdrachten zijn vaak de spelbreker. Met behulp van allerlei webtools stimuleer je de creativiteit van de leerlingen en zet je hen aan om samen te werken. Je krijgt ook een aantal alternatieve presentatiemogelijkheden te zien.

Deze sessie werd al twee keer gepresenteerd op HSN (in 2014 en 2015).

Duur: één of twee sessies van drie uur of één sessie van zes uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, taalvakken, MAVO/PAV, geschiedenis.

Contact

Digitale survival skills – persoonlijke leeromgeving (PLE)

De app-stores van Google en Apple bulken van de apps die ons leven een stuk efficiënter kunnen maken. In deze sessie leer je welke tools je kan gebruiken om op een praktische manier je werk te organiseren. Het gaat dan om informatie verzamelen, organiseren en delen, plannen, overleggen, (samen) schrijven…

Sneak preview? Bekijk de live-opname hier.

Deze sessie is ook ideaal om aan leerlingen aan te bieden!

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle vakken.

Contact

Online samenwerken in de cloud

In deze sessie leer je hoe je leerlingen eenvoudig kan laten samenwerken. Samen schrijven, samen presenteren… Online en in de cloud. Dat betekent dus dat leerlingen elk van op hun eigen plaats kunnen samenwerken aan hetzelfde project. Bovendien kan je als leerkracht alles monitoren.

Deze sessie is ook perfect om vakgroepwerking efficiënter te organiseren.

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle vakken.

Contact

Beheer(s) efficiënt de informatiestroom

In deze sessie leer je hoe je op een eenvoudige manier je workflow kan organiseren. Je leert hoe op een efficiënte manier up-to-date te blijven over je vak en over je andere interesses. Waar vind je interessante lesideeën, werkvormen… en hoe houd je dat op een gestructureerde manier bij.

Na deze sessie beperk je je werk tot amper vijf minuten per avond, beloofd!

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Alle graden, alle vakken.

Contact

Efficiënt groepswerk organiseren

Het is voor leerkrachten erg moeilijk om op een efficiënte manier groepswerk te organiseren, te monitoren tijdens de voorbereiding en bij de evaluatie achteraf. Door het inzetten van een aantal webtools kan je dit gemakkelijker organiseren. Ik toon ook een aantal alternatieve presentatiemethodes.

Alle tools zijn gratis en volledig te gebruiken.

Duur: één sessie van drie uur. Max. 20 deelnemers. Derde graad, alle vakken.

Contact